StefanTallqvist

Kaikki blogit puheenaiheesta Tiestö

Bernerin suunitelmat liikenneverkkoytiöstä keskeytettiin.

Hyvä uutinen että tälle hullutukselle saatiin piste, ainakin väliaikaisesti. Bernerin antamat tiedot tuntuivat kerrassaan utopistisilta ja kuten moni kirjoittaja on todennut, niin autoilijoiden kustannukset olisivat pompanneet kerralla pilviin.


Kirjoitan tähän nyt omat ehdotukseni ministeriölle, joista toinen on erittäin lyhyt. Saa käyttää sellaisenaan, saa muokata, saa käyttää osia ajatuksista tai saa unohtaa olkia kohauttamalla. Ihan vapaasti oman harkinnan mukaan.

 

Ehdotus nro 1 (lyhyt).

Nellimintie vihdoinkin

Nellimin tien korjausta on odotettu ja odotettu. Nyt korjausrahat, 10,4 miljoonaa euroa, saatiin viimeinkin. 

Kiitos kuuluu kyläläisille, jotka ovat jaksaneet tehdä töitä tien puolesta todella paljon.Olen ollut eduskunnassa nyt viisi vuotta ja minäkin olen saanut tiestä vaikka kuinka monta yhteydenottoa.

Kehä I:sen 20 miljoonan remontti maksaakin meille 1,3 miljardia!

Sujuvaa liikennettä Kehä I:lle – tavoite hyvä – toteutus tosin osoittaa järjen köyhyyttä

Miten on mahdollista lamauttaa pääkaupunkiseudun ja Suomen vilkkain väylä KEHÄ I lähes kahdeksi vuodeksi? Töitä työmaalla tehdään vain aamuvuorossa. Työt kolmeenvuoroon! Maksamme 20 miljoonan euron urakasta ruuhkissa 1.3 miljardia euroa pelkästään välillisinä työajanmenetyskustannuksina.

Täytyy myöntää, että Liikennevirasto oli oikeassa ilmoittaessaan, että Kehä I:sen remontti puurouttaa liikennettä entisestään.

Liikennekaarta työstämään

Niskavillat nousivat ensin pystyyn kuultuani liikennekaaren sisällöstä. Kun luin liikennekaariesitystä tarkemmin ja mietin, niin ei se kokonaisuudessaan niin paha ollutkaan. Helppoa on ja olisi vain haukkua, mutta kipupisteet tulee tunnistaa ja niihin pitää hakea ratkaisuja. Kritiikki ja suuttumus on ymmärrettävää. Ei tyrmätä silti heti alkajaisiksi kaikkea uutta. Nyt on aika käydä laajaa kansalaiskeskustelua, hakea ratkaisuja ja pohtia yhdessä miten liikennekysymykset olisi järkevää hoitaa jatkossa.

Rysäytitkö asvalttimonttuun?

 

Rysäytitkö autolla asvalttimonttuun? Pääsikö paha sana?

Et ole ainoa. Tämä on vanneliikkeiden kulta-aikaa ja osansa saavat korjaamotkin.

Tuolla vaalitoreilla kierrellessäni kuulin vastikään, kuinka itä-Suomessa ajellut tuttavani oli rysäyttänyt etupyöränsä muhkeaan asvalttimonttuun sillä seurauksella, että pyörän ripustukset olivat hajonneet.

Auto vietiin pois hinaamalla. Tässä tapauksessa alueen ELY-keskus oli hyväksynyt korvausanomuksen. Se oli kaverin onni, sillä vain joka neljäs korvausanomus menee läpi.

Tiestön korjausvelan rahoitus

Hankalan talven jälkeen näemme tiestön huonon kunnon. Sitä on useissa mielipidekirjoituksissa päivitelty. Minulla on hyviä uutisia: väylästön korjausvelkaa pohtineessa parlamentaarisessa työryhmässä yksimielinen suosituksemme oli, että määrärahoja lisätään 150 miljoonalla eurolla ja tehdään päälle 50 miljoonan euron inflaatiokorotus. Lisäksi vuoden 2018 jälkeen uusista hankkeista siirretään 50 miljoonaa euroa ”pieniin” hankkeisiin, kuten yli- ja alikulkukäytäviin.

Tierahat on otettava ratahankkeista

Nykyisin sekä asfaltti- että sorateiden kunto on hälyttävä. Kunnossapidon vähyys uhkaa jo murentaa teiden rakennekerroksia, jolloin joudutaan kalliisiin perusparannuksiin. Tämä maksaa enemmän kuin järkevä kunnossapito. Tieliikenteen verot ovat 8 miljardia euroa. Tiestön rakentamiseen ja kunnossapitoon käytetään vain 2 miljardia euroa.

Keskustan puheenjohtaja Juha Sipilän ehdotus ylimääräisestä polttoaineverosta (Uusimaa 21.3.2015) ei ole kannatettava. Polttoaineessa on jo nykyisellään veroja 68%. Veroja ei pidä lisätä. Väliaikaisesta verosta tulee varmasti pysyvä.

Pelastetaan tiekarhut!

Suomessa kampanjoidaan milloin lintulajien ja milloin suurpetojen suojelemiseksi, vaikka joskus tuntuisi, että ylenmääräisen suojelun ja erilaisten mainostempausten sijaan petopolitiikkaan kaivattaisiin laajempaa alueellista päätäntävaltaa. Yksi "suurpeto" on kuitenkin maastamme käynyt niin vähiin, että sen pelastamiseksi on ryhdyttävä välittömiin toimenpiteisiin – ja se on tiekarhu.

Lisää toimintaa Porin lentokentälle - myös maanpuolustuskoulutusta

Porin lentokenttä on tärkeä paitsi porilaisille, myös Porin kaupungille - ajatellen esimerkiksi matkailua, kaupankäyntiä ja ilmailualan koulutusta. Kentän toimintaa on syytä kehittää edelleen. Nyt onkin hyödynnettävä kaikki mahdollisuudet laajentaa toimintaa, mukaan lukien maanpuolustuskoulutus.

Jatkossa Porin lentokentällä voi olla nykyistä merkittävämpi rooli lentäjien koulutuksessa. Kentällä toimii jo Suomen Ilmailuopisto. Kun Malmin lentokenttä lakkautetaan, voisi myös Malmin kentällä toteutettua koulutusta siirtyä Poriin (esimerkiksi Patrian koulutusta).

Henna Virkkunen haluaa tuhota nyt tieverkon!

Uusi liikenneministeri Henna Virkkunen on ilmoittanut, että hallituksen päättämä 100 miljoonan euron ylimääräinen tierahojen leikkaus toteutetaan niin, että niistä on mahdollisimman vähän haittaa.

Virkkusen puheet ovat harvinaisen ristiriitaisia, sillä samaan aikaan hän esittää, että vähäliikenteisempien teiden korjaamisesta voitaisiin luopua! Vain päätiet pidettäisiin jonkinlaisessa kunnossa.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä